** OBS! Se längst ner.
Bokföring för nybörjare
Vårt bokföringsprogram är enkelt att använda och som nybörjare på bokföring kan du få hjälp att komma igång. Vi kan bland annat lägga upp dina egna mallar så du kan bokföra dina vanligaste transaktioner enklare.
Hur bokför man?
Man bokför genom att löpande registrera företagets intäkter och kostnader i ett bokföringsprogram. Varje affärshändelse (t.ex. en kundfaktura eller ett inköp) ska dokumenteras och konteras – det vill säga delas upp på rätt bokföringskonton. Man använder en kontoplan, vanligtvis BAS 2025, som innehåller standardkonton. Alla verifikationer (kvitton, fakturor m.m.) ska sparas som underlag.
Vilka krav finns det på bokföring?
Alla företag, även enskilda firmor, är skyldiga att bokföra enligt bokföringslagen. Bokföringen ska vara korrekt, överskådlig och upprättas i kronologisk ordning. Man måste spara bokföringsmaterial i minst sju år. Dessutom måste man kunna visa upp bokföringen om Skatteverket eller någon annan myndighet begär det.
Kan man bokföra själv?
Ja, det är fullt tillåtet att sköta bokföringen själv. Många småföretagare använder digitala bokföringsprogram som förenklar processen och hjälper till med momsrapport, verifikationer och bokslut. Har du enkel verksamhet går det ofta bra att lära sig grunderna själv. Vid mer komplex bokföring kan det vara klokt att ta hjälp av en redovisningsbyrå.
Vad är en verifikation?
En verifikation är ett underlag som visar att en affärshändelse har ägt rum – till exempel ett kvitto, en faktura eller ett kontoutdrag. Varje affärshändelse måste ha en egen verifikation, och den ska innehålla datum, belopp, beskrivning och vilka konton som påverkas. Verifikationer är grunden för din bokföring.
Vad är ett bokföringskonto?
Ett bokföringskonto är ett sätt att kategorisera olika typer av inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Kontonummer används enligt en kontoplan, där t.ex. 1930 är för bankkonto och 2641 för ingående moms. När du bokför ett inköp eller en försäljning väljer du rätt konton för att visa vad som hänt.
Vad är moms och hur bokför man det?
Moms är en skatt på varor och tjänster som ditt företag ofta lägger på priset till kunden. Om du är momsregistrerad ska du redovisa och betala in momsen till Skatteverket. När du bokför, delar du upp beloppet i moms och netto (utan moms), och använder särskilda momskonton, till exempel 2611 för utgående moms och 2641 för ingående moms.
Måste man ha ett bokföringsprogram?
Det är inte ett krav enligt lagen, men det rekommenderas starkt. Ett bokföringsprogram minskar risken för fel, sparar tid och hjälper dig följa reglerna. De flesta program är anpassade för BAS-kontoplanen och skapar automatiskt verifikationer när du till exempel skapar en faktura eller registrerar ett kvitto. Vi erbjuder dessutom ett gratis bokföringsprogram.
Bokföring för nybörjare + Bokföringsbyrå
Du kan komma igång och bokföra själv som nybörjare. Om du har en enkel verksamhet med liknande transaktioner varje månad kan du lära dig snabbt hur du ska bokföra. Om du behöver hjälp med vissa frågor eller enstaka krångliga transaktioner kan du be en bokföringsbyrå om hjälp.
Läs mer om vad som ingår om du bokför hos oss:
Graits bokföringsprogram** Ingen garanti för att information/exempel ovan stämmer eller är komplett. Du kanske har annan kontoplan med andra konton. Exemplen på vår webbplats baseras oftast på kontoplan BAS 2025.


